duminică, 14 septembrie 2014

"Cum intelegi cele spuse de Isus in Apocalips 1,10"?

Pace si har cu binecuvantari,

Incerc sa iti raspund la inca o parte din intrebari (la celelalte in curand):

Draga frate, intrebi: "Cum intelegi cele spuse de Isus in Matei 24,20 (aici am raspuns), si Apocalips 1,10"

"Am devenit în duhul in a Domnului (Kyriake) zi (hemera). Şi am auzit înapoia mea un glas puternic, ca sunetul unei trîmbiţe."

Ce inseamna "egenomen en pneumati"?

KJV Lexicon
εγενομην  verb - second aorist middle deponent indicative - first person singular
ginomai  ghin'-om-ahee:  to cause to be (gen-erate), i.e. (reflexively) to become (come into being), used with great latitude (literal, figurative, intensive, etc.)


εν  preposition
en  en:  in, at, (up-)on, by, etc.


πνευματι  noun - dative singular neuter
pneuma  pnyoo'-mah:  ghost, life, spirit(-ual, -ually), mind.

Ce inseamna "kyriake hemera"?
Propunerea unora ca aceasta expresie "kyriake hemera" ar trebui tradusa ca "ziua domneasca" nu este sprijinita de traducatori si nici de traditia populara despre semnificatia acestui nume:
"Kyriake hemera" inseamna "a Domnului zi".
Ce sa intelegem prin aceasta expresie "a Domnului zi"? Am raspuns in felul urmator:

Ce sa intelegem prin expresia "ziua Domnului"?


Ce sa intelegem prin expresia "ziua Domnului"?

Expresia “ziua Domnului” in contextul biblic
Cheia intelegerii frazelor terminologice biblice se gaseste in cadrul contextual.

Cel mai bine ar fi sa analizam aceasta fraza de "ziua Domnului" si frazele asemanatoare, in contextul Bibliei.
Isaia 2:12: Căci este o zi a Domnului(Yhwh) oştirilor împotriva oricărui om mândru şi trufaş, împotriva oricui se înalţă, ca să fie plecat:
Isaia 13:9: Iată, vine ziua Domnului(Yhwh), zi fără milă, zi de mânie şi urgie aprinsă, care va preface tot pământul în pustiu, şi va nimici pe toţi păcătoşii de pe el.
Isaia 13:13: Pentru aceasta voi clătina cerurile, şi pământul se va zgudui din temelia lui, de mânia Domnului oştirilor, în ziua mâniei Lui aprinse.
Isaia 34:8: Căci este o zi de răzbunare a Domnului(Yhwh), un an de răsplătire şi răzbunare pentru Sion.
Isaia 61:2: să vestesc un an de îndurare al Domnului(Yhwh), şi o zi de răzbunare a Dumnezeului nostru; să mângâi pe toţi cei întristaţi;
Ieremia 46:10: Această zi este a Domnului(Yhwh), Dumnezeului oştirilor; este o zi de răzbunare, în care Se răzbună El pe vrăjmaşii Săi. Sabia mănâncă, se satură, şi se îmbată cu sângele lor. Căci Domnul, Dumnezeul oştirilor, are o jertfă în ţara de la miază-noapte, pe malurile Eufratului.
Plangerile lui Ieremia 1:12: O! voi, care treceţi pe lângă mine, priviţi şi vedeţi dacă este vre-o durere ca durerea mea, ca durerea cu care m-a lovit Domnul(Yhwh)  în ziua mâniei Lui aprinse!
Plangerile lui Ieremia 2:1: Vai! în ce întunecime a aruncat Domnul(Yhwh), în mânia Lui, pe fiica Sionului. A azvârlit din cer pe pământ podoaba lui Israel, şi nu Şi-a mai adus aminte de scaunul picioarelor Lui, în ziua mâniei Lui!
Plangerile lui Ieremia 2:22: Ai chemat groaza din toate părţile peste mine, ca la o zi de sărbătoare. În ziua mâniei Domnului(Yhwh), n-a scăpat unul şi n-a rămas cu viaţă. Pe cei îngrijiţi şi crescuţi de mine, mi i-a nimicit vrăjmaşul!"
Ezechiel 13:5: Voi nu v-aţi suit înaintea spărturilor, n-aţi înconjurat cu un zid casa lui Israel, ca să rămâneţi tari în luptă, în ziua Domnului(Yhwh).
Ezechiel 30:3: Căci se apropie ziua, se apropie ziua Domnului(Yhwh), zi întunecoasă: aceasta va fi vremea neamurilor.
Ioel 1:15: "Vai! ce zi!" Da, ziua Domnului(Yhwh)  este aproape, vine ca o pustiire de la Cel Atotputernic.
Ioel 2:1: Sunaţi din trâmbiţă în Sion! Sunaţi în gura mare pe muntele Meu cel sfânt, ca să tremure toţi locuitorii ţării. Căci vine ziua Domnului(Yhwh), este aproape! -
Ioel 2:11: Domnul face să tune glasul Lui înaintea oştirii Sale, căci tabăra Lui este foarte mare, şi cel ce împlineşte cuvântul este puternic. Dar mare este ziua Domnului(Yhwh)  şi foarte înfricoşată: cine o poate suferi?
Ioel 2:31: soarele se va preface în întuneric, şi luna în sânge, înainte de a veni ziua Domnului(Yhwh), ziua aceea mare şi înfricoşată.
Ioel 3:14: Vin grămezi-grămezi în valea judecăţii, căci ziua Domnului(Yhwh)  este aproape, în valea judecăţii.
Amos 5:18: "Vai de cei ce doresc "ziua Domnului(Yhwh)! " Ce aşteptaţi voi de la ziua Domnului(Yhwh)? Ea va fi întuneric şi nu lumină.
Amos 5:20: Nu va fi oare ziua Domnului(Yhwh)  întuneric, în loc de lumină? Nu va fi ea întunecoasă şi fără strălucire?
Obadia 1:15: Căci ziua Domnului(Yhwh)  este aproape pentru toate neamurile. Cum ai făcut, aşa ţi se va face; faptele tale se vor întoarce asupra capului tău.
Tefania 1:7: "Tăcere înaintea Domnului Dumnezeu! Căci ziua Domnului(Yhwh)  este aproape, căci Domnul a pregătit jertfa, Şi-a sfinţit oaspeţii.
Tefania 1:8: În ziua jertfei Domnului(Yhwh)  voi pedepsi pe voievozii şi fiii împăratului, şi pe toţi cei ce poartă haine străine.
Tefania 1:14: Ziua cea mare a Domnului(Yhwh)  este aproape, este aproape şi vine în graba mare! Da, este aproape ziua cea amarnică a Domnului(Yhwh), şi viteazul ţipă cu amar.
Tefania 2:3: Căutaţi pe Domnul, toţi cei smeriţi din ţară, care împliniţi poruncile Lui! Căutaţi dreptatea, căutaţi smerenia! Poate că veţi fi cruţaţi în ziua mâniei Domnului (Yhwh). "
Zaharia 14:1: Iată, vine ziua Domnului(Yhwh), când toate prăzile tale vor fi împărţite în mijlocul tău.
Maleachi 4:5: Iată, vă voi trimite pe proorocul Ilie, înainte de a veni ziua Domnului(Yhwh), ziua aceea mare şi înfricoşată.

In textul antic ebraic, alaturi de cuvantul ‘ziua’ este numele lui Dumnezeu, deci este vorba de “ziua lui Iehova”. Din toate aceste versete reiese clar, ca ziua aceasta nu se refera la o zi de odihna, ci la o zi de judecata si pedeapsa asupra celor ce nu asculta de el. La aceasta stare se refera si Noul Testament, cand vorbeste de ziua Domnului.

Faptele Apostolilor 2:20: soarele se va preface în întuneric, şi luna în sânge, înainte ca să vină ziua Domnului, ziua aceea mare şi strălucită.

Dumnezeu Tatal vine impreuna cu Fiul sau  si il sprijineste

“Domnul este la dreapta ta” (Psalmul 110:5)
1Corinteni 1:8: El vă va întări până la sfârşit, în aşa fel ca să fiţi fără vină în ziua venirii Domnului nostru Isus Hristos.
1Corinteni 5:5: am hotărât ca un astfel de om să fie dat pe mâna Satanei, pentru nimicirea cărnii, ca duhul lui să fie mântuit în ziua Domnului Isus.
2Corinteni 1:14: cum aţi şi cunoscut în parte, că noi suntem lauda voastră, după cum şi voi veţi fi lauda noastră în ziua Domnului Isus.
1Tesaloniceni 5:2: Pentru că voi înşivă ştiţi foarte bine că ziua Domnului va veni ca un hoţ noaptea.
2Petru 2:9: însemnează că Domnul ştie să izbăvească din încercare pe oamenii cucernici, şi să păstreze pe cei nelegiuiţi, ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii:
2Petru 3:10: Ziua Domnului însă va veni ca un hoţ. În ziua aceea, cerurile vor trece cu trosnet, trupurile cereşti se vor topi de mare căldură, şi pământul, cu tot ce este pe el, va arde.
Apocalipsa 1:10: În ziua Domnului eram în Duhul. Şi am auzit înapoia mea un glas puternic, ca sunetul unei trâmbiţe,

O lamurire
Ce ne poate "sari in ochi" imediat este, ca mentiunea de "ziua Domnului" nu este legata de tinerea unei zi: sambata sau de duminica, ci o zi de judecata si pedepsire a necredinciosilor si a celor faradelege... si interesant ca plagile si urgiile din Apocalipsa arata tocmai asta.
Unii sustin ca aceste citate ar demonstra ca Domnul din Vechiul Testament este Domnul Isus. Citatele le-am luat de pe o Biblie unde nu traduc corect Vechiul Testament. In locul cuvantului "Domnul" este YHVH si nu inseamna "Domnul", caci ar fi atunci Adon sau Adonai, ci este YHVH, asadar este Iehova. Asta nu demonstreaza ca Tatal ceresc Iehova, ar fi Domnul Isus, ci ca si Tatal nostru ceresc, adica Dumnezeu vine impreuna cu Fiul Sau, Domnul si Mantuitorul nostru Isus Christos, ca sa asiste la judecata si pedepsirea dusmanilor Sai, caci El este descris de catre prietenul sau Avraam ca fiind "Cel care judeca tot pamantul" Geneza 18:25.
Tatal va fi prezent la operatiunile din ziua Sa, impreuna cu Fiul Sau, asa cum Moise si Ioshua au fost impreuna la batalia cu Amelec, dupa iesirea din Egipt. Moise a fost prezent la operatiune, dar nu a fost in lupta efectiv, ci doar Iosua, totusi a fost batalia castigata de Moise, caci Moise a fost Comandantul Suprem acolo. Asa va fi si Tatal, caci El este descris ca Iehova Savaot, care inseamna "Iehova al ostirilor", iar Fiul sau este Regele Sau, caruia i s-a dat comanda operatiunilor, ca si lui Ioshua in antichitate.
Tatii care tin la fii lor, sunt prezenti la toate evenimentele de marca ale fiilor lor, asadar nu este de mirare de ce Tatal ceresc va fi si El prezent - slavit sa fie numele lui!, la evenimentele pe care le va derula Fiul Sau.

Concluzie
Oricine poate intelege acest mare adevar, ca Tatal si Fiul vin impreuna.
Asadar: Ce este "ziua Domnului"?
Iata ce se afirma in apendicele unei Biblii (Bibles - Publications Chretiennes:  30, rue Chateauvert F 26000 Valence):
"Ziua Domnului: Ziua DOMNULUI (Iehova, in Vechiul Testament) este prezentata in Scriptura ca o zi de judecata. In Vechiul Testament, ea este timpul maniei si al judecatilor lui Dumnezeu asupra lui Israel si asupra neamurilor. Vestita de proroci, ziua aceasta a avut o implinire partiala in trecut, dar nu va fi pe deplin implinita decat in viitor, cu ocazia necazului celui mare... In Noul Testament, ea nu este o zi de 24 de ore, ci o perioada care incepe dupa venirea Domnului pentru a rapi Biserica si merge pana la aratarea Sa in slava ca sa imparateasca."

"In ziua Domnului eram in duhul" sau "Eram in duhul in a Domnului zi" este redarea in romana a propozitiei grecesti din Apocalipsa 1:10:
"Egenomen en pneumati en te Kyriake hemera"
Sunt posibile trei interpretari:
1. Ca apostolul a primit viziunea Apocalipsa intr-o zi de sambata - cum spun adventistii
2. Ca apostolul a primit viziunea Apocalipsa intr-o zi de duminica - cum spun duminecarii (nu toti)
3. Ca apostolul era in duhul, adica era transbordat in timp in viitor, in timpul mari zi a Domnului nostru Isus Christos, ca sa vada evenimentele de acolo si sa marturiseasca despre ele
Cea mai plauzibila explicatie este cea din punctul trei.
Multi incearca sa forteze textul Apocalipsei si sa argumenteze ca Apocalipsa vorbeste de INTREAGA istorie a Bisericii, pe care ei o impart in sapte perioade, de la inaltarea Domnului Isus pana la revenirea - parousia - Lui. De la aceasta premisa gresita pornesc o serie de interpretari ciudate si fara temei a Apocalipsei. Apocalipsa este cartea ce descrie nu istoria Bisericii, ci "ziua Domnului".
Insa, problema este ce sa intelegem prin "ziua Domnului"? Interpretarile trebuie sa se bazeze pe alte citate biblice asemanatoare.
Cele sapte Biserici sau Adunari (Ekklesia) din Apocalipsa, nu reprezinta sapte perioade, ci sunt intr-adevar Biserici reale, din orase reale, cu oameni reali, care au existat pe timpul apostolului Ioan. Confuzia vine de la termenul de "inger", care dupa opinia unora ar insemna fie un reformator, fie in chip spiritual intreaga biserica si starea bisericii. "Stelele" adica "Ingerii" la care se adreseaza epistolele lui Isus Domnul, sunt oameni reali, care aveau menirea de a supraveghea adunarea. Acestia erau considerati ca "trimisii" Domnului, "purtatorii de cuvant", "soliile" Domnului Isus, deoarece ei aveam menirea pe de o parte sa supravegheze adunarea, iar pe de alta parte sa citeasca mai departe mesajul Lui adunarii pe care o supravegheau. Cuvantul care este tradus aici cu "ingeri" este "angeloi" si are un sens mai larg, acela de “mesager”. In antichitate, din punct de vedere organizatoric, era ca si la sinagoga evreiasca: exista un batran (presbiter) fruntas al sinagogii si o ceata de batrani ai sinagogii. Asa era si la o biserica (adunare) crestina. Fiecare adunare crestina avea un presbiter fruntas care se numea in ebraica "paqid" iar in greaca "episcopos" adica "supraveghetor" si o ceata de batrani, numiti "presbuteroi". Asadar si episcopul era "presbiter". Mai tarziu, cand biserica s-a ierarhizat adunarile mici, satele si orasele mici au pierdut dreptul de a avea un episcop si li s-a dat un preot, care in ierarhie era mai mic ca episcopul, dar era mai mare ca presbiterul. Dar e evident ca s-a incalcat traditia Nou Testamentala. Ca lider de grup, fruntasul adunarii, adica “episcopul” era acela care primea primul mesajele de la apostolic, de aceea li se spunea ‘mesagerul’ adunarii.


Cu dragoste crestina,
Ante-Nicene



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu