vineri, 12 septembrie 2014

Un adventist întreabă: Cum înţelegi cele spuse de Isus în Matei 24:20?

Draga frate,
Mi-am luat timp sa iti mai raspund la o sectiune:

"Am sesizat ca ai raspuns unor sambatari ce aveau intrebari despre sabat. Am si eu o intrebare: Cum intelegi cele spuse de Isus in Matei 24,20," 

(Voi raspunde in curand la "si Apocalips 1,10 vis-a-vis de Isaia 66,23 si Isaia 56,1-8 ?") 

"Rugaţi-vă ca să nu fie fuga voastră iarna, nici sâmbăta." Matei 24:20
"Rugaţi-vă ca să nu se întîmple iarna." Marcu 13:18 (textul grec si latin antic)
Luca omite.

Indiferent care varianta alegem, Matei sau Marcu, aceste cuvinte trebuie legate de ceva, adica de contextul apropiat. Pentru o intelegere corecta, in primul rand trebuie legate de contextul de inaintea lor si abia apoi de contextul de dupa, sper ca esti de acord. In contextul de "inaintea lor", la Matei 24 ele se leaga de versetele 15-19 iar in Marcu 13 ele se leaga de versetele 14-17.

Ce spun aceste versete?
Matei 24:
15 De aceea, cînd veţi vedea ,urîciunea pustiirii`, despre care a vorbit proorocul Daniel, ,aşezată în locul sfînt` -cine citeşte să înţeleagă! - 16 atunci, cei ce vor fi în Iudea, să fugă la munţi; 17 cine va fi pe acoperişul casei, să nu se pogoare să-şi ia lucrurile din casă; 18 şi cine va fi la cîmp, să nu se întoarcă să-şi ia haina. 19 Vai de femeile, cari vor fi însărcinate şi de cele ce vor da ţîţă în zilele acelea!
Marcu 13:
14 Cînd veţi vedea ,urîciunea pustiirii` stînd acolo unde nu se cade să fie, -cine citeşte să înţeleagă-atunci cei ce vor fi în Iudea, să fugă la munţi. 15 Cine va fi pe acoperişul casei, să nu se pogoare, şi să nu intre în casă, ca să-şi ia ceva din ea. 16 Şi cine va fi la cîmp, să nu se întoarcă înapoi ca să-şi ia haina. 17 Vai de femeile cari vor fi însărcinate, şi de cele ce vor da ţîţă în zilele acelea!
Sa vedem paralela acestor versete in Luca 21:
20 Cînd veţi vedea Ierusalimul înconjurat de oşti, să ştiţi că atunci pustiirea lui este aproape. 21 Atunci, cei din Iudea să fugă la munţi, cei din mijlocul Ierusalimului să iasă afară din el, şi cei de prin ogoare să nu intre în el. 22 Căci zilele acelea vor fi zile de răzbunare, ca să se împlinească tot ce este scris. 23 Vai de femeile cari vor fi însărcinate, şi de cele ce vor da ţîţă în acele zile!

Sper ca esti de acord ca aceste versete se refera la profetia din Daniel  9:
24 Şaptezeci de săptămîni au fost hotărîte asupra poporului tău şi asupra cetăţii tale celei sfinte, pînă la încetarea fărădelegilor, pînă la ispăşirea păcatelor, pînă la ispăşirea nelegiuirii, pînă la aducerea neprihănirii vecinice, pînă la pecetluirea vedeniei şi proorociei, şi pînă la ungerea Sfîntului sfinţilor. 25 Să ştii dar, şi să înţelelgi, că dela darea poruncii pentru zidirea din nou a Ierusalimului, pînă la Unsul (Mesia), la Cîrmuitorul, vor trece şapte săptămîni; apoi timp de şasezeci şi două de săptămîni, pieţele şi gropile vor fi zidite din nou, şi anume în vremuri de strîmtorare. 26 După aceste şasezeci şi două de săptămîni, unsul va fi stîrpit, şi nu va avea nimic. Poporul unui domn care va veni, va nimici cetatea şi sfîntul Locaş, şi sfîrşitul lui va fi ca printr'un potop; este hotărît că războiul va ţinea pînă la sfîrşit şi împreună cu el şi pustiirile. 27 El va face un legămînt trainic cu mulţi, timp de o săptămînă, dar la jumătatea săptămînii va face să înceteze jertfa şi darul de mîncare, şi pe aripa urîciunilor idoleşti va veni unul care pustieşte, pînă va cădea asupra celui pustiit prăpădul hotărît.``

Deci versetul "Rugaţi-vă ca să nu fie fuga voastră iarna, nici sâmbăta." Matei 24:20 nu are cum sa se implineasca in viitor, caci s-a implinit deja. Din nefericire, pe multi cititori ii incurca doua lucruri, crezand ca acest verset trebuie aplicat cu implinire in viitor:
1. Nu inteleg profetia din Daniel 9:24-27
2. Ii incurca anumite cuvinte de dupa contextul din Matei 24:20 si Marcu 13:18 care probabil nu au fost in textul Bibliei antice, ci au fost adaugate ulterior

Sa vedem ce spune contextul din
Matei 24:20-21 si Marcu 13:18-20 conform cu textul vechi latin:
20 Rugaţi-vă ca fuga voastră să nu fie iarna, nici într'o zi de Sabat.
21 Pentrucă atunci (fuga voatra) va fi mare (in sens de "grea"), ca nicicand. 22 Şi dacă zilele acelea n'ar fi fost scurtate, nimeni n'ar scăpa; dar, din pricina celor aleşi, zilele acelea vor fi scurtate.

Aici se vorbeste de o fuga mare si urgenta (versetele 17 si 18), din fata unei urgii profetita inca de pe timpul profetului Daniel, cum n-a mai fost in viata lor.

La fel stau lucrurile si la Marcu 13:18-20, conform cu acelasi text antic latin.
18 Rugaţi-vă dar ca sa nu fie iarna. 19  (Pentru ca daca ar fi iarna) Ar fi zile (grele peste voi), cum nu au mai fost de cand Dumnezeu a creat. 20 Şi dacă n'ar fi scurtat Domnul zilele acelea, nimeni n'ar scăpa; dar le -a scurtat din pricina celor aleşi.

Sa vedem ce spune si Luca 21:
22 Căci zilele acelea vor fi zile de răzbunare, ca să se împlinească tot ce este scris (la Daniel 9:24-27). 23 Vai de femeile cari vor fi însărcinate, şi de cele ce vor da ţîţă în acele zile! Pentrucă va fi o strîmtorare mare în ţară, şi mînie împotriva norodului acestuia. 24 Vor cădea supt ascuţişul săbiei, vor fi luaţi robi printre toate neamurile; şi Ierusalimul va fi călcat în picioare de neamuri, pînă se vor împlini vremurile neamurilor.
Capitolului 24 din Matei arata ca discutia in care se spune aceasta fraza "rugati-ca ca fuga voastra sa nu fie iarna, nici in sabat", apare dupa ce Domnul Isus si apostolii au vizitat cladirile templului din Ierusalim. Atunci el le-a spus:
"Şi ieşind Iisus din templu, S-a dus şi s-au apropiat de el ucenicii Lui, ca să-I arate clădirile templului.
Iar El, răspunzând, le-a zis: Vedeţi toate acestea? Adevărat grăiesc vouă: Nu va rămâne aici piatră pe piatră, care să nu se risipească." Matei 24:1,2
Marcati de acest raspuns, ucenicii l-au rugat sa le explice cand urma sa se intample acest lucru:
"Şi şezând El pe Muntele Măslinilor, au venit la El ucenicii, de o parte, zicând: Spune nouă când vor fi acestea şi care este semnul venirii Tale şi al sfârşitului veacului?" Matei 24:3

Dupa cum vedem, este o intrebare dupa care mai sunt doua intrebari.
In total sunt trei intrebari, deci trebuie sa fie trei raspunsuri:
1. Cand vor fi distruse cladirile templului din Ierusalim?
2. Care este semnul venirii Domnului Isus?
3. Care este semnul sfarsitului veacului?
In prima parte a raspunsului, Domnul Isus face o trecere in revista a situatiei in termeni generali, aratand ca problemele grave cu care se confrunta oamenii din veacul acesta (lideri amagitori, razboaie, vesti despre razboaie, epidemii, foamete, cutremure, ura si persecutii crunte ca raspuns la vestirea evengheliei) NU TREBUIE CONFUNDATE cu SEMNELE CLARE care vor marca atat sfarsitul sistemului iudaic cat si sfarsitul sistemului uman per ansamblu (versetele 4 - 14). Abia dupa aceasta prezentare generala, trece sa raspunda concret si incepe cu prezentarea raspunsului la intrebarea nr 1. Cand vor fi distruse cladirile templului din Ierusalim?
El da urmatorul raspuns:
15. Deci, când veţi vedea urâciunea pustiirii ce s-a zis prin Daniel proorocul, stând în locul cel sfânt - cine citeşte să înţeleagă -
16.       Atunci cei din Iudeea să fugă în munţi.
17.       Cel ce va fi pe casă să nu se coboare, ca să-şi ia lucrurile din casă.
18.       Iar cel ce va fi în ţarină să nu se întoarcă înapoi, ca să-şi ia haina.
19.       Vai de cele însărcinate şi de cele ce vor alăpta în zilele acelea!
20.       Rugaţi-vă ca să nu fie fuga voastră iarna, nici sâmbăta.
21.       Căci va fi atunci strâmtorare mare, cum n-a fost de la începutul lumii până acum şi nici nu va mai fi.
22.       Şi de nu s-ar fi scurtat acele zile, n-ar mai scăpa nici un trup, dar pentru cei aleşi se vor scurta acele zile.
23.       Atunci, de vă va zice cineva: Iată, Mesia este aici sau dincolo, să nu-l credeţi.

Vedem aici ca este vorba de Iudea si de prapadul urias ce urma sa vina asupra Iudeii, prin armatele romane, cum a prezis profetul Daniel. Acest prapad nu trebuie confundat cu necazul cel mare descris in Apocalipsa. Expresia de la versetul 21 "cum n-a fost de la începutul lumii până acum şi nici nu va mai fi" este un text "incurca lume", care nu a existat in aceasta forma, conform cu textul din Biblia antica latina... Romanii au facut prapad tara lui Israel, si au ucis cu o brutalitate mare multi oameni, suferintele si chinul indurat de populatie datorita asediilor si infometarii fiind de nedescris.
Versetul 22 arata micul ragaz in care armatele romane s-au retras pentru putin timp in anul 66, ca sa revina cu si mai mare furie distrugatoare. In acest mic ragaz trebuia ca credinciosii care nu au ascultat porunca de a fugi la munti (versetele 16-18) sa se mai poata adaposti in munti, ceea ce au si facut refugiindu-se in muntii de dincolo de Iordan.
De ce urma ca fuga sa fie si mai grea in iarna? Vorba presedintele Basescu "iarna nu-i ca vara" a ajuns celebra, adica iarna este mai greu ca sa te refuciezi din fata armatelor de ocupatie. Dureros de simplu.
De ce urma ca fuga sa fie si mai grea, INTR-O ZI DE SABAT? Deoarece daca fuga incepea intr-o zi de sabat, mentalitatea celorlalti (a evreilor necrestini) ar fi fost una de opozitie sau chiar de persecutie, din moment ce acestia credeau ca nu ai voie sa calatoresti in ziua sabatului si te-ar fi putut acuza ca fugi la inamic.
Prin urmare, nu avem cadru contextual ca sa putem plasa aceste evenimente dureroase in necazul cel mare aratat in cartea Apocalipsa. Aici este vorba doar de marea stramtorare a evreilor din primul secol, despre acele "zile de razbunare" care s-au si implinit cu varf si inca indesat. Profetul Daniel a prezis ca razboiul cu romanii urma sa tina pana la distrugerea totala a Iudeii, ceea ce s-a si intamplat... Dupa reprimarea rascoalei condusa de Bar Kochba (123- 125), au ramas nedistruse doar cateva localitati in Galileea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.